Smash mukaan urheiluyhteisön omaan verkkokauppaan
11.1.2016
Osta verkkokaupasta ja tue Smashin junnuja
Mediatiedote
EMBARGO 11.1.2016 KLO 4.00
Suomalainen urheiluyhteisö saa oman verkkokaupan
Suomalaiselle urheiluyhteisölle on kehitetty uusi varainhankintakeino. SGN Group, Valo ja Suomen Olympiakomitea ovat suunnitelleet yhdessä 10sport-nimisen verkkokaupan, jonka tavoitteena on tuottaa uutta rahaa suomalaiselle liikunnalle ja urheilulle ja hillitä kasvaneita harrastamisen kustannuksia. Sivuston ostoista 10 prosenttia jaetaan tukina urheilun ja liikunnan ruohonjuuritasolle.
Sivuston käyttäjiksi pyritään saamaan laajasti koko suomalainen urheilun ja liikunnan kenttä – lajiliitot, seurat, joukkueet, yksilöurheilijat ja urheilijoiden lähipiiri.
– Tämä on hyvä ja konkreettinen mahdollisuus urheiluyhteisön toimijoille olla mukana hillitsemässä kustannusten kasvua ja luoda uusia varoja suoraan seurojen, joukkueiden ja perheiden hyväksi. Tavoitteena on, että verkkokauppa tuottaisi 2018 vähintään 500 000 euroa takaisin ruohonjuuritason toimintaan. Suomalaiselle urheilulle on tärkeää, että kaikki lapset voivat halutessaan olla urheilussa mukana, Suomen Olympiakomitean ja Valon puheenjohtaja Risto Nieminen kertoo.
Tällä hetkellä yhdeksän lajiliittoa on tehnyt yhteistyösopimuksen 10sportin kanssa. Mukana ovat muun muassa Taitoluisteluliitto, Tennisliitto ja Uimaliitto. Verkkokauppa on kuitenkin avoin seuroille, joukkueille, urheilijoille ja yksittäisille kuluttajille liittojen sopimuksista riippumatta. Seuraavassa kehitysvaiheessa verkkokauppaan luodaan käytettyjen välineiden ostomahdollisuus.
Hinnat pidetään kilpailukykyisinä
Urheiluorganisaatioiden resurssit ovat niukentuneet, ja liikuntaharrastusten kalleus puhuttaa. Verkkokaupasta on tarkoitus luoda erilaisille ja -kokoisille organisaatioille luonteva tapa hankkia varoja toiminnan pyörittämiseen.
Liikevaihdosta jaettavasta 10 prosentista menee 8 prosenttia suoraan sivustoa käyttäville urheilun ja liikunnan toimijoille, kuten seuroille ja joukkueille. Loput 2 prosenttia jaetaan Valolle, joka jyvittää tuen eteenpäin liikunnan edistämiseen Suomessa.
Urheilukaupan kokonaismarkkina Suomessa on vuositasolla noin miljardi euroa. 10sport myy kilpailukykyiseen hintaan urheilun ja vapaa-ajan tuotteita tunnetuilta merkeiltä sekä lajiliittojen ja seurojen omia kannatustuotteita. Sivustoa ylläpitää suomalainen perheyritys SGN Group.
– Verkkokaupassa hyödynnetään SGN Groupin urheilukaupan valmista tukkukauppaa ja logistiikkaa, mikä mahdollistaa kilpailukykyisen hinnoittelun. 10sport.fi:n liiketoiminnan hoitamiseen on perustettu itsenäinen yhtiö, SGN Groupin toimitusjohtaja Sam Nieminen selventää.
Verkkosivu: www.10sport.fi
Esimerkki varainkeruusta:
20-henkinen salibandyjoukkue luo 10sportiin oman ID-tunnuksen, joka jaetaan pelaajille ja taustajoukoille. Pelaajat jakavat tunnuksen eteenpäin myös lähipiirilleen. Vuoden aikana pelaajat, taustajoukot ja lähipiiri ostavat salibandyyn ja muuhun liikuntaan tuotteita 20 000 eurolla. Ostopotista 8 % eli 1 600 euroa jaetaan lyhentämättömänä joukkueelle takaisin ja 2 % eli 400 euroa jaetaan Valolle, joka jyvittää tuen eteenpäin liikunnan edistämiseen Suomessa.
Yhteystiedot:
Risto Nieminen, Suomen Olympiakomitean ja Valon puheenjohtaja, 0400 501 917
Sam Nieminen, SGN Groupin toimitusjohtaja, 040 552 7040, sam.nieminen@sgn.fi
SGN Group Oy on vuonna 1933 perustettu vahva ja kehittyvä kaupan alan perheyritys, jonka toimialoihin kuuluvat urheilu, kodin ja vapaa-ajan tuotteet, maatalous, ympäristönhoito, teollisuuslaitteet sekä lumentekoon ja -hoitoon liittyvät laitteet. Konsernilla on merkittävää liiketoimintaa myös Venäjällä ja Ruotsissa. Yhtiöön kuuluvat Agritek Oy, Kessu Oy, S.G. Nieminen Oy, SGN Sportia Oy, Team Sportia Ab, SGN Tekniikka Oy, SSF Spraying Systems Finland Oy, Sumeko Oy ja Truebell Finland Oy. SGN Groupin liikevaihto on 154 milj. € ja sen palveluksessa on 190 työntekijää. Konsernin pääkonttori sijaitsee Vantaalla. www.sgn.fi
Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry, tehtävänä on lisätä liikkeen määrää Suomessa. Valo toimii suomalaisessa urheilussa uudistajana, yhdistäjänä ja innostajana. Valon kumppaneina ovat lajien ja urheiluseurojen lisäksi kunnat, koulut, päiväkodit ja työyhteisöt.